Søg
Close this search box.
Læsetid: 4 min.

Kaptajn Milan Falsings livslange kærlighedshistorie

Med endnu et Mercy Ships-skib i aktion vil der blive ekstra brug for danske volontører til at gå ombord på den tidligere DSB-færge, Africa Mercy. Et helt særligt kærlighedsskib ladet med livsbekræftende oplevelser, lyder beskrivelsen fra kaptajn Milan Falsing.

Med Africa Mercys nye kompagnon, hospitalsskibet Global Mercy, kan Mercy Ships nu fordoble sin indsats i Vestafrika med at give gratis lægehjælp og operationer. Med hele to hospitalsskibe i funktion er der stort behov for volontører til at bemande skibene.

Kaptajn Milan Falsing fra Mercy Ships Danmark har selv været udsendt som volontør på den tidligere DSB-færge, Africa Mercy, tre gange. Den første gang han var afsted i 2011, var han drevet af drømmen om at gense DSB-færgen Dronning Ingrid, der blev forvandlet til hospitalsskib i 2008. Dette gensyn udviklede sig dog hurtigt til det, der nu er blevet en kæmpe passion for ikke blot skibet, men også Afrika – og derfor også to yderligere udsendelser, i 2015 og 2019.

”Jeg synes, det er enormt livsbekræftende at være ude som volontør. Det er en ud af kroppen-oplevelse, fordi man ser og oplever ting, som man ellers aldrig ville møde. Vi kommer helt tæt på hverdagslivet i en fremmed kultur og får et unikt indblik i, hvordan helt basale hverdagsting som at skaffe fødevarer, leve uden let adgang til fx elektricitet og vand foregår. Sådan nogle oplevelser er det umuligt at få på en charterferie,” siger Milan Falsing og forsætter:

”Samtidig er det helt enestående og enormt rørende at være med til at give patienterne mulighed for lægehjælp og operationer. Det betyder alt, at vi er med til at ændre patienternes liv. Vi er der for dem. Vi er der ikke bare for os selv. Det tror jeg er enormt vigtigt for os mennesker, at vi kan række udover os selv”.

Add the video here, and the gallery

Et kærlighesskib bygget af dansk stål

Der er en særlig grund til, at Mercy Ships valgte at købe lige nøjagtig en tidligere dansk færge og forvandle den til et hospitalsskib, fortæller Milan Falsing:

”Den er bygget af godt dansk stål, og så har den været rigtig godt vedligeholdt gennem alle de år, den fungerede som tog-færge. Mercy Ships vurderer, at Africa Mercy kan fungere som hospitalsskib i endnu 15-20 år. Gør den det, så har den været i funktion i 50-60 år. Det kan hun kun, fordi vi fortsat passer utroligt godt på vores skib”.

Selvom Africa Mercy har fungeret som hospitalsskib i Vestafrika i en årrække langt fra Storebælt, så er der stadig mange danske spor ombord, som man har værnet om at bevare.

”Der er faktisk et helt område, der er dedikeret til Storebæltsfærge-tiden, hvor der er gamle billeder, tegninger og skilte. Det er ren nostalgi. Og så er der de mere skjulte pudseløjerligheder, som da jeg åbnede et pulterrum og fandt gamle menukort med prisen på fx et Stjerneskud, der gemte sig også besætningslister og endda indsejlingsguidelines til Nyborg Færgehavn. Det var nogle sjove fund”, siger Milan Falsing.

Men det kan også skabe udfordringer for en besætning, der består af nationaliteter fra hele verden, at man har valgt at bevare så meget af det danske.

”Vi har flere gange oplevet, at de er blevet udfordret lidt nede i maskinen, når instruktionerne kun står på dansk. Så har vores dygtige volontør maskinmester Viggo Bostrup fået et opkald, så han har kunne hjælpe med at oversætte gamle tegninger,” siger Milan Falsing med latter i stemmen og forsætter:

”Sidst jeg var ombord i 2019, stod vi med en helt konkret udfordring, da der skulle skiftes vinduer, og man begyndte at se de gamle tegninger igennem. Så blev jeg tilkaldt, og vi lykkedes med at finde frem til, at det var danske C.C. Jensen Vinduer, der producerede vinduerne tilbage i 1980’erne. Så nu har kabinerne fået nye vinduer produceret af dem”.

De tre gange Milan Falsing har været om bord på Africa Mercy, er han blevet både rørt og bevæget over den omsorg, taknemmelighed og kærlighed, der præger stemningen ombord.

”Det faktum, at alle folk om bord, er der for det samme formål skaber en helt særlig stemning. Det er nok også derfor, at Africa Mercy kan beskrives som et skib, der både er bygget af godt dansk stål, men også af en masse kærlighed. Skibet har ry for at være lidt af et kærlighedsskib. Man kommer hinanden nær, samarbejder om opgaverne, deler erfaringer og kultur, så der opstår gode dynamikker og sparring. Det betyder, at der bliver skabt en masse venskaber – og nogle udvikler sig også ganske romantisk” siger Milan Falsing

Drop charterferien – gå i stedet ombord på verdens største hospitalsskib

Når man går om bord på verdens største hospitalsskib som volontør, hvad enten man er sygeplejerske, kok, læge, maskinmester, matros, kaptajn eller noget helt andet, så kommer man også helt tæt på et fremmed lands kultur, folk og natur.

”Turismen har slet ikke gjort sit indtog i den del af Afrika endnu. Det betyder også, at man som besøgende i landet har mulighed for at få nogle helt unikke oplevelser. I og med at vi rejser ud med Mercy Ships, der har et fantastisk godt ry og samarbejde med de værtslande, vi lægger til i, så er man også garanteret at blive mødt med en enorm åbenhed og taknemmelighed. Det er meget rørende at opleve,” siger Milan Falsing og slutter:

”Jeg vil helt klart opfordre til, at hvis man sidder og drømmer om at rejse til fx Thailand, så tag og skift de lidt sterile turistoplevelser ud med et volontør-ophold på hospitalsskibet. Prismæssigt kan det sammenlignes med en charterferie til Thailand – omkring kr. 15.000 for flybilletter og så kr. 4000 om måneden for ophold på skibet. Med i prisen får man venner for livet, livsbekræftende oplevelser og lov til at være med til at gøre en livsvigtig forskel for nogle, der virkelig har brug for os”.

Læs flere frivillighistorier