Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:
Hvorfor skal skibet på værft?

Hvorfor skal skibet på værft?

Trosserne er kastet fra kajen i Conakry i Guinea, og Africa Mercy er på vej på værft. Men hvorfor er ugerne på værft nødvendige? Det forklarer Jens-Erik Engelbrecht, CEO i Mercy Ships Danmark.

Nu er trosserne kastet fra kajen i Conakry, og hospitalsskibet afslutter sit ti måneders ophold i Guinea. Inden Africa Mercy sejler til Senegal, hvor behovet for hjælp også er stort, skal skibet på værft på Gran Canaria. Jens-Erik Engelbrecht, CEO i Mercy Ships Danmark, giver svar på, hvorfor ugerne på værft er nødvendige:

Hvorfor skal Africa Mercy på værft?
“Der er først og fremmest et forsikringskrav om, at alle skibe jævnligt bliver efterset af et klassifikationsselskab. Det er det samme med vores biler, der efter en vis alder jævnligt skal til syn. Klassifikationsselskabet, der står for tilsyn af skibe og varetager forskellige godkendelsesopgaver, vil nøje gennemgå Africa Mercy i de kommende uger. Tiden på værft er en nødvendig del af skibets livscyklus, for hvis skibet ikke får sit servicetjek, kan det ikke fungere.

Derudover skal skibets besætning, der yder en stor frivillig indsats på Africa Mercy, også kunne holde velfortjent ferie. Det får de mulighed for, mens skibet er på værft,” fortæller Jens-Erik.

Hvad skal der ske med skibet, mens det er på værft?
Africa Mercy er jo både et skib, et hospital og et hjem for de mange patienter og frivillige besætningsmedlemmer. Der er i sagens natur et stort slid på skibet, fordi der normalt er op mod 500 mennesker om bord. De bruger operationsstuer, kabiner, kantine, maskinrum, skibsdæk og meget andet. Det betyder også, at der er meget at vedligeholde, både hvad angår de tekniske anlæg, udstyr og inventar. Vi kan tænke på vores eget hus – hvor meget der er at gøre, selv om huset er i god stand. Noget bliver slidt, og andet trænger til fornyelse. Sådan er det også med hospitalsskibet, og vi sørger for dets vedligeholdelse, så Africa Mercy fortsat kan være et velfungerende skib, hospital og bolig.

Ud over den generelle vedligeholdelse og fornyelse er der særligt tre andre ting, der skal gøres, når skibet denne gang kommer på værft. Det ene er, at vi tager en af skibets fire motorer, der laver strøm, ud til et særligt større serviceeftersyn. Desuden skal den gamle styremaskine udskiftes med et helt nyt styresystem. Og endelig skal der renses en del tanke på skibet. Alt sammen store opgaver,” fortæller Jens-Erik.

Hvordan bidrager vi fra dansk side til skibets vedligeholdelse?
“Helt konkret kan jeg nævne, at det er Mercy Ships Danmarks hovedsponsor, MAN Energy Solutions, der skal stå for service af den hjælpemotor, som i år tages ud til ekstra service. Der kommer nogle eksperter fra MAN til værftet ved Las Palmas, og de skal gennemgå motoren på den gamle storebæltsfærge. Desuden skal de stå for en hel del andre arbejder sammen med skibets dygtige tekniske besætning. Det kan vi som danskere godt være stolte af,” afslutter Jens-Erik.

Det 9.300 tons tunge skib er blevet trukket op på land og ligger her i tørdok ved Las Palmas på Gran Canaria.

 

 

Skibets 3. motor, som i år tages ud til et større serviceeftersyn. Det er eksperter fra MAN Energy Solutions, Mercy Ships Danmarks hovedsponsor, som skal gennemse motoren.

 

 

Her er skibets nye styrepult, som skal erstatte den oprindelige pult.